فرآیند عملیاتی مطالعه تطبیقی
فرآیند عملیاتی مطالعه تطبیقی
فرآیند عملیاتی مطالعه تطبیقی
نويسنده: دکتر احد فرامرز قراملکی
فرض کنید برای تحقیق، “بررسی تطبیقی خداشناسی بوعلی و اسپینوزا” را برگزیدهاید. مسئله تحقیق چیست؟ مباحث مربوط به مسئله محوری پژوهش اهمیت پاسخ به این سوال را نشان میدهد. بررسی مقایسهای هدف نیست بلکه پرتویی است برای شناخت عمیقتر مسئله.
۱) تدوین مسئله؛
۲) تعیین دامنه تحقیق؛
۳) تدوین فرضیه؛
۴) استقصای موارد شباهت و تفاوت؛
۵) توصیف مواضع خلاف و وفاق؛
۶) تبیین مواضع خلاف و وفاق.
وقتی در مثال یاد شده محقق در پی حل مسائل خداشناسی، مقایسه دیدگاه ابنسینا و اسپینوزا را پرتو قرار میدهد، در واقع شان متاله یا متکلم را دارد و به حل مسائل درجه اول مشغول است و پژوهش وی به معرفت درجه اول تعلق دارد. اما اگر وی در مقام فهم نظام فلسفی این دوحکیم، در پرتو مقایسه روی آورد و دیدگاههای آنها در یکی از بخشهای فلسفه باشد، شان فیلسوف علم را دارد و نه متکلم. وی فلسفهشناسی میکند و لذا پژوهش وی به معرفت درجه دوممتعلق است.
در آمیختن این ۲ گونه مسئله آسیبزا ست. بنابراین، آغاز مطالعه تطبیقی، گونهشناسی مسئله و تدوین دقیق آن است. وقتی به بررسی تطبیقی شیخ طوسی و شیخ انصاری در ربا میپردازیم میتوانیم ۲ گونه مسئله داشته باشیم مسائل مربوط به ربا و مسائل مربوط به نظام فقهی این دو فقیه عالیقدر.
در این صورت مقایسه دو دیدگاه در طرح و حل مسائل خداشناسی پرتویی در فهم عمیقتر آن دو نظام معرفتی میگردد. فرض کنید، بررسی تطبیقی دیدگاه آخوند خراسانی و نائینی در عام و خاص موضوع تحقیق پایاننامه شماست، مسئله تحقیق و دامنه تطبیق را تعیین کنید.
در روی آورد منطقی میتوان گفت دو امر بالکل غیرمقایسهپذیر نیستند اما اگر بین دو امر، تغایر همه جانبه وجود نداشته باشد، امکان مقایسه و کشف شباهت و تفاوت وجود دارد. این سخن به معنای مقایسهپذیری هر امری با هر امر دیگری است زیرا دو امر بالکل مغایر حتی اگر وجود هم داشته باشند، هرگز قابل شناخت نیستند اما چنین جوازی، یعنی مقایسهپذیری هر امری با امر دیگر، ارزش روششناختی ندارد. مطالعه تطبیقی برگزینش مبتنی است و گزینش ملاک ترجیح یا اولی و اثر لازم دارد. کدام امر را با کدام امر میتوان به نحو اثربخش مقایسه کرد؟ وقتی به مقایسه آرا و مکاتب میپردازیم، ملاک تطبیقپذیری وجود نقطه تماس حداقل در یکی از اضلاع معرفتی است. دو دیدگاهی که مسئله مشترک رهیافت واحد مبانی بیش و کم یکسان دارند قابل مقایسهاند. وجود مسئلهای بیش و کم یکسان اما متعلق به دو پارادایم متفاوت، جواز و فایدت مطالعه تطبیقی را نشان میدهد.
منبع:روزنامه رسالت
● طرح مسئله:
● مراحل ششگانه:
۱) تدوین مسئله؛
۲) تعیین دامنه تحقیق؛
۳) تدوین فرضیه؛
۴) استقصای موارد شباهت و تفاوت؛
۵) توصیف مواضع خلاف و وفاق؛
۶) تبیین مواضع خلاف و وفاق.
۲-۱) تدوین مسئله:
وقتی در مثال یاد شده محقق در پی حل مسائل خداشناسی، مقایسه دیدگاه ابنسینا و اسپینوزا را پرتو قرار میدهد، در واقع شان متاله یا متکلم را دارد و به حل مسائل درجه اول مشغول است و پژوهش وی به معرفت درجه اول تعلق دارد. اما اگر وی در مقام فهم نظام فلسفی این دوحکیم، در پرتو مقایسه روی آورد و دیدگاههای آنها در یکی از بخشهای فلسفه باشد، شان فیلسوف علم را دارد و نه متکلم. وی فلسفهشناسی میکند و لذا پژوهش وی به معرفت درجه دوممتعلق است.
در آمیختن این ۲ گونه مسئله آسیبزا ست. بنابراین، آغاز مطالعه تطبیقی، گونهشناسی مسئله و تدوین دقیق آن است. وقتی به بررسی تطبیقی شیخ طوسی و شیخ انصاری در ربا میپردازیم میتوانیم ۲ گونه مسئله داشته باشیم مسائل مربوط به ربا و مسائل مربوط به نظام فقهی این دو فقیه عالیقدر.
۲-۲) دامنه تحقیق:
در این صورت مقایسه دو دیدگاه در طرح و حل مسائل خداشناسی پرتویی در فهم عمیقتر آن دو نظام معرفتی میگردد. فرض کنید، بررسی تطبیقی دیدگاه آخوند خراسانی و نائینی در عام و خاص موضوع تحقیق پایاننامه شماست، مسئله تحقیق و دامنه تطبیق را تعیین کنید.
۲-۳) ملاک تطبیقپذیری:
در روی آورد منطقی میتوان گفت دو امر بالکل غیرمقایسهپذیر نیستند اما اگر بین دو امر، تغایر همه جانبه وجود نداشته باشد، امکان مقایسه و کشف شباهت و تفاوت وجود دارد. این سخن به معنای مقایسهپذیری هر امری با هر امر دیگری است زیرا دو امر بالکل مغایر حتی اگر وجود هم داشته باشند، هرگز قابل شناخت نیستند اما چنین جوازی، یعنی مقایسهپذیری هر امری با امر دیگر، ارزش روششناختی ندارد. مطالعه تطبیقی برگزینش مبتنی است و گزینش ملاک ترجیح یا اولی و اثر لازم دارد. کدام امر را با کدام امر میتوان به نحو اثربخش مقایسه کرد؟ وقتی به مقایسه آرا و مکاتب میپردازیم، ملاک تطبیقپذیری وجود نقطه تماس حداقل در یکی از اضلاع معرفتی است. دو دیدگاهی که مسئله مشترک رهیافت واحد مبانی بیش و کم یکسان دارند قابل مقایسهاند. وجود مسئلهای بیش و کم یکسان اما متعلق به دو پارادایم متفاوت، جواز و فایدت مطالعه تطبیقی را نشان میدهد.
منبع:روزنامه رسالت
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}